mandag den 3. oktober 2011

Kursus med Sini Eriksson

I går var Duchesse og jeg i Næstved på kursus med finske Sini, hvor hovedtemaet var motivation. Sini er på den finske landshold i dogdancing og har selv en sheltie, som altid er topmotiveret, så jeg glædede mig rigtig meget.

Første halvdel af dagen var for begyndere og anden halvdel for de mere øvede. Vi havde meldt os som begynder, men endte på det øvede hold. Det gik fint alligevel og man fik jo alle guldkornene med fra begynderne også, da man deltog hele dagen, enten som tilskuer eller som aktiv deltager.

Sini havde flere belønningsmetoder. En af dem var en strømpe med bløde godbidder i, som blev smattet ud i strømpen, for at dufte dejligt. Jeg prøvede med Duchesse og sørme om hun ikke ville lege lidt med den, men det der ophidsede hende mest, var når jeg også klappede hende på siden og ligesom skubbede hende væk mens jeg hev i strømpen. Super, måske kan hun lege lidt som belønning.


Sini lagde en masse legetøj og godbidder ud på gulvet og så skulle vi prøve at holde hundens fokus mens vi gik forbi og lavede nogle små tricks. Det var svært, da Duchesse meget nemt bliver distraheret. Det lykkedes rigtig fint og hun fik en masse ros og belønning.


Her viser Sini med Sonic, hvordna hun hidser ham op inden han sendes rundt om flasken i fuld fart og på tilbagevejen skal han så udføre en øvelse også i fuld fart. Igen glæde og motivation og ikke mindst fokus på føreren og hvad man bliver bedt om.



Her prøver Duchesse med en spand. Hun er god til det, altså når hun ikke lige skal se hvad naboen laver :-). Det er nok hendes største problem - at holde fokus på opgaven, når der er forstyrelser, uanset om det er lydighed, tricks eller agility. Og det er jo svært at træne herhjemme, så vi prøver at komme så mange forskellige steder vi kan med så mange forskellig forstyrelse som muligt.

Bagefter skulle vi lave nogle forskellige tricks og prøve at sætte 2 øvelser sammen efter eget valg, så det blev een øvelse. Alle viste deres forslag og alle fik individuelle kommentarer og kritik. Super dejligt. Vi valgt 8 tal og gå rundt om mig samt bakke og tvist begge veje. Hun var efterhånden ved at være træt, så jeg valgte noget nemt, for at hun kunne få succes.

Et super godt kursus med megen inspiration til at arbejde videre med.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar