mandag den 9. januar 2012

Lydighedskursus med Helle Damkjær

Lørdag og søndag var Duchesse og jeg på et fantastisk lydighedskursus med Helle Sejer Damkjær på Lyngholm Hundeskole. Efter en kop kaffe med præsentation og lidt teori gik vi over i hallen. Heldigvis skulle vi være indendørs og kunne nøjes med at lytte til regnen udenfor.

Der var mange forskellige racer repræsenteret og hunde på næsten alle niveauer, fra kl. 1 til eliten og både DcH og DKK programmer. Vi startede med kontakt og fællesdæk, hvor vi selv valgte længde og sværhedsgrad, alt efter hvad den enkelte hund formåede.
Vi havde alle haft mulighed for at vælge hvad vi gerne ville træne i løbet af weekenden og blev fordelt alt efter ønsker. Jeg havde valgt fri ved fod og stillingskift.

Hunden skulle lære at følge venstre ben, altså hvis vi bevægede højre ben skulle hunden ikke foretage sig noget. Helle fandt ud af at jeg havde en for hurtig opstart og vendinger til min lille hund kunne følge med og derfor hang lidt. Jeg skulle starte op med et 1/4, 1/2 og så et helt skridt og gøre det samme i vendingerne. Jeps nu gik det meget bedre for den lille sort/hvide at følge med :-). Men ellers ros for et fint samarbejde og en glad tændt hund.

I stillingsskift har jeg kun trænet dæk-sit-dæk. Helle syntes jeg skulle vælge at bagbenene blev i positionen og det prøvede vi i de forskellige skift mellem sit, dæk og stå. Men det viste sig at Duchesse havde et naturligt mønster med at holde forbenene i positionen, så det endte med at vi trænede det i stedet for. Min største udfordring bliver sit til dæk uden at forbenene flytter sig, da hun har lært smækdæk fra lille hvalp. Nå indtil videre har vi rigeligt at træne på i de andre skift.
Om søndagen kunne vi helt frit vælge, hvilket øvelse vi ville træne og jeg har haft lidt vanskeligt ved at få Duchesse til at forstå at man ikke skal stå ved keglen i feltet, men i midten fordi hun har lært udløb til kegle i rally. Som hvalp lærte hun at stå i en hulahopring og Helle foreslog at bruge den i feltet (man kan også bruge en target), som hun havde gjort mindre, for at gøre det nemmere, når man er en lille hund (eller hvalp). Duchesse løb straks ud i ringen også da den blev lagt i feltet. Efter et par gange, fjernede Helle ringen og jeg sendte Duchesse fremad og ligeså snart hun stod hvor ringen havde ligget - klik og stor fest. Vi sluttede af med at ringen igen lå i feltet, så hun fik et par nemme succeser. Jeg tror ikke der går mange forsøg, før hun har helt check på feltet, så skal vi bare huske også at træne udløb til kegle en anden dag, indtil hun er stensikker på begge øvelser.

Vi var flere, der gerne ville se indlæring af næseprøven og her viser Helles egen hund, hvordan man gør. Der er lagt en 6-7 små godbidder rundt om i bunken for at lære hunden at slå næsen til og den pind med vores fært ligger ovenpå en godbid og når hunden tager den godbid, klik og beløn evt. også fra hånden. Men ros behersket - ingen fest for det er en rolig øvelse.
Nogle trænede apport og positioner under gang samt indkald med stå og jeg fik rigtig mange gode indput til at træne disse øvelser med Duchesse herhjemme. Et super kursus men dejlig mad som Charlotte Lyngholm stod for. Vi sluttede af med at snakke konkurrencetræning kontra anden træning og hvordan både hund og fører kan takle en konkurrence på bedste måde.
Helle havde et sjovt legetøj med lammeskind,som Duchesse syntes var en fest at jagte, men ikke trække i. Sådan et vil jeg investere i og så håbe på vi kan bruge det som alternativ til godbidder, når der skal være lidt gang i den.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar