mandag den 21. februar 2011

Kursus i samarbejde og tricks med Emmy

Lørdag var vi på kursus med Emmy og som sædvanligt var det sjovt og lærerigt. Emmy brugte sine egne, men også kursisternes hunde til at vise, hvordan man indlærer de forskellige øvelser.

Vi startede med samarbejde, og hvordan man kunne forbedre det. Kontakten er rigtig vigtig og have det sjovt, når man træner, for hvorfor skulle hunden ellers vælge dig i stedet for alt det uden om. Vi trænede også selvkontrol, hvor hunden måtte yde for at nyde. Den skulle vælge kontakten, før den fik adgang til belønningen, og efterhånden som den forstod meningen, skulle den udføre en og efterhånden flere øvelser, før den måtte tage den belønning som lå synligt.

Vi trænede at bruge en target stick, at dutte til den og at følge den.

Så gik vi over til tricksene og begyndte med et simpelt, nemlig twist. Hundene kunne med godbid, men så skulle vi træne godbidden væk, så den kunne det udelukkende på verbal kommando.

Duchesse kan snurre rundt begge veje på kommando, så jeg fik hjælp til et andet trick, som jeg har haft problemer med. Hun skulle dreje en halv omgang og stå foran mig med ryggen til (det er så meningen hun senere skal bakke gennem mine ben), men hun vendte sig om igen med det samme. Løsningen var en godbid lidt længere fremme, så der ikke var nogen grund til at vende sig, da belønningen jo var foran.

Vi brugte også target sticken til at få hunden til at gå rundt om den. Den skal lære begge veje og så kan man sætte det sammen på rigtig mange måder.

Efter frokost fik vi alle sammen udleveret et legetøjsgevær og så skulle vi komme med forslag til hvilke triks man kunne bruge det til og tænke over hvordan vi ville træne det.

Her står Duchesse og spørger: "Hvad skal jeg med det?" Jeg ville træne "hænderne (poterne) op eller jeg skyder". Så først skal hun lære at sidde på sin ende med løftede poter, det kræver balance og det arbejde vi på, men hun har stadig svært ved at sidde med ret ryg uden at vælte.

Her viser Beat hvordan det ser ud, når øvelsen er færdig, så mangler der bare afstanden.

Andre trænede "Bang du er død", her er det Helle og Merci.
Efter vi havde trænet lidt, samledes vi igen og fortalte, hvad vi hver især ville lave at tricks, og bagefter skulle vi gå ud og træne et af de andre forslag. Det kunne være at bruge geværet til at følge som target, gå rundt om det eller hunden bakker foran føreren mens man peger på den med geværet. Det er rigtig mange muligheder.
Tiden gik hurtig og desværre skulle Emmy gå en time tidligere end planlagt, da hun skulle dømme og deltage i en dogdancing konkurrence om aftenen. Så vi brugte den sidste time til at stille spørgsmål om indlæring af forskellige tricks, som Emmy så fortalte og viste, hvad man kunne gøre. Mit største problem er at huske alle guldkornene, men så håber jeg nogle af de andre deltager kan huske noget af det jeg ikke kan.
Tak til Emmy for et godt og inspirende kursus.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar